دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ |۱۵ محرم ۱۴۴۶ | Jul 22, 2024
عزاداری در مدرسه علمیه الزهرا (س) یزد

استاد حوزه علمیه خواهران یزد در مراسم عزاداری ایام پایانی ماه صفر در مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) یزد، رنج ها را متناسب با ظرفیت وجودی افراد دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یزد، خانم رقیه کوچکی، استاد حوزه علمیه خواهران یزد روز گذشته در نشستی که با عنوان « تربیت نسل حسینی» برگزار شد با اشاره به دشواری های زندگی اظهار داشت: باید در دینداری به حدی از ظرفیت برسیم که هضم سختی‌ها آسان باشد، همچنان‌که خداوند در هر مرحله پس از رشد و بالا رفتن ظرفیت انسان، وی را از عالم رحم مادر به دنیا و از دنیا به برزخ و عالم آخرت انتقال می دهد.

استاد حوزه علمیه خواهران یزد اولین عامل تعالی و بالا رفتن ظرفیت را معرفت نسبت به دنیا و ماهیت آن ذکر و بیان کرد: با این شناخت، ظرفیت پذیرش دشواری ها در انسان تقویت می شود.

وی، گذر زمان، بیماری، مرگ، فقر، ظلم و رنج را از مؤلفه ها و ویژگی های دنیا برشمرد و گفت: حتی انجام عبادات، حجاب، زیارت و... هم در دنیا همراه با تحمل رنج و سختی است.

کوچکی در ادامه خاطرنشان کرد: هر کس در دنیا به اندازه ظرفیت خود رنجها را متحمل می شود و همچنان‌که ظرفیت افراد متفاوت است در سنین مختلف(کودکی، نوجوانی و...) هم ظرفیت انسان تغییر می کند پس باید هر کسی را با ظرفیتش پذیرفت و به همان اندازه از او انتظار داشت.

وی مسئولیت دهی به فرزندان و به تاخیر انداختن اجابت خواسته هایشان را موجب بالا بردن ظرفیت کودکان دانست و گفت: رعایت این موارد باعث صبور شدن کودکان خواهد شد.

استاد حوزه علمیه خواهران یزد ، رنج را به دو قسم رنج خوب و بد تقسیم و اظهار کرد: با پذیرفتن رنج‌های خوب، از رنج‌های بد دور خواهیم شد؛ احترام به والدین، نماز شب، مهمانی دادن، تلاوت قرآن از جمله رنج های خوب در زندگی ذکر است که در روایات نیز به آنها اشاره شده است.

کوچکی رشد دادن کودکان با تحمیل سختی های کوچک را لازم و ضروری دانست و تأکید کرد: کودکان را به اندازه ظرفیت‌شان در همه اعمال مستحبی از جمله اعمال و اذکار سهیم نمایید.

ذکر مصیبت توسط آقای رضوی مداح اهل بیت(ع) از دیگر برنامه های این نشست بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha